Kategóriák

Kezdőlap

HANGNYOMÁS VERSENY TIPPEK

A hangnyomás versenyek, amiket csinálunk, igen izgalmas, látványos és erőt próbáló feladatok mindenki számára. Ám az igazán nehéz része nem a rendezvényeken zajlik, hanem otthon a garázsodban vagy épp az udvarodon.
Ezt a cikket azért írom, mert rengeteg megkeresést kaptam annak tekintetében, hogy segítsek jobb helyezést elérni. Sajnos nem tudok mindenkinek egyesével segíteni, így „picit”, de tényleg csak érintőlegesen összegzem, mik azok az alaplépések és a követendő példák, amivel te is sikeresebb lehetsz.

13975333_1148618865206530_7874243965533683344_o.jpg

Sokan biztos hallhattátok már idősebb versenyzőktől, hogy mindennek az alapja a jó technikai háttér, de a tudást nem pótolja semmi. Ez teljesen helytálló, ahhoz, hogy jó eredményt érjünk el, nem elég a jó technika, kell tudás és kitartás is. De persze fordítva is igaz, ha több ponton hiányos, vagy gyenge a rendszered, hiába vannak terveid, sajnos hátránnyal indulsz.

Kezdjük a versenyalanynál: az autó.
Többféle autó létezik, ebből kifolyólag ugyanazon technika, ha valakinél jó eredményt hoz, egy másik autóban nem biztos, hogy fog. Ugyanis létezik minden autónak egy frekvencia görbéje. Ezeket a kasztni keménysége, anyaga, kialakítása, és a tereptárgyak helyzete befolyásolja. Nekünk az a lényeges, ahol a legjobban kiemel. Ez lehet pl. szedánok esetében 45-49hz, míg egy vékony felépítésű egyterű autónál 55-60hz.

Döntést kell hoznunk, mire készülünk, frekvencia vagy zenei hangnyomás verseny. Ha frekizni akarunk előnyösebb, ha az autónk magasabb frekvencián húz, hisz ott kevesebb áramfelvétele is van az erősítőnek és könnyebb is kontrollálni a frekvenciákat (a kasztni mozgása kevésbé fogja elvinni).

Ha zenei átlagmérést szeretnénk, nehéz belevágni egy magas frekvenciás autóval, hisz ott, ha lentebb hangoljuk a ládát, kevésbé jobb eredmények születhetnek.

Az autó adott, de olyat akarunk, amire nem alkalmas. Erre is van megoldás. Az autó karosszériáját lehet szigetelni, merevíteni, ami a frekvenciára elmozdító hatással van. Ezekre a szigetelésekre alu kasírozott butil lapokat ajánlok.

Az autónk kész, döntést hoztunk, menjünk tovább a kábelezéssel.
Versenyen alapelvárás, hogy minél kevesebb kábel okozta áramveszteségünk legyen. Ajánlatos minél vastagabb és minőségibb kábelt választani. Kábelezés választásáról már írtam cikket, ezt a tudástárban megtalálod.

A technikát nem csak megfelelő méretű kábelekkel kell megtáplálni, de a jelet és az erősített jelet is ennek fényében kell kezelni. Legyen minél rövidebb és minél jobb minőségű!
A jel minőségéhez hozzátartozik még egy jó fejegység is. A jó szubjektív, de egy közös bennük, a jel erőssége. Egy 4-8V-os feszültségű RCA jel (specifikáció szerint) már mérhető javulást eredményez, hisz a jel magasabb feszültségen jut el az erősítőig, így kevésbé szedi fel a zavaró jeleket és az erősítőt is más munkaponton tudja dolgoztatni. Kevésbé melegszik és tisztább jelet állít elő.

Következő lépés a technika.
Külön szedném megint a frekvenciás és a zenei mérést, hisz totálisan más rendszer kell egyikre és másikra is. Egy a közös bennük, a verseny megterhelő a komponenseknek.
Ha egy frekvenciális versenyre készülsz, számolnod kell a nyomó, illetve a láda ellenállásával is. A ládaellenállást hívjuk köznyelven ládaszorzónak. Vegyünk példának egy 2 csatornás erősítőt: hidalva 4ohm stabilan 500w lejön. Ha erre egy 4ohmos hangszórót kötünk, könnyen 6-16ohmon köthetünk ki vele. Ezért is szokták a versenyzők aláilleszteni a rendszert. Ha például 1ohmos hangszórót kötsz rá, akkor 2-4ohm közé kerülhetsz. Az ideális nem a legalacsonyabb, hisz ott már az erősítő drasztikus terhelésen üzemel, hanem csak a stabilitás határa. Egy 4ohm stabil AB erősítő átlagosan 3,5-4ohm közt terhelhető. Ha ettől lentebb esik az ellenállás, előfordulhat, hogy protectel vagy rosszabb esetben leég. Fontos tudni és nagyon kiemelni, hogy ezek az ellenállások nem állandók. Minden egyes frekvencián való kitekerésnél, vagy más más-más ládapozíciónál (tereptárgyak, akusztikus rövidzár), illetve hangolásnál is eltérnek. Aki nem tudja, merre jár ellenállás ügyileg, ajánlatos nem kapásból lekötnie.
Nyilván így picit félrevezető lehet az eredmény, hisz a ládaszorzó és a frekvencia teljesítményfüggő is. Nyilván nagyobb terhelésen nagyobb a kitérésed. Ha pl. 4ohmon hajtasz meg egy hangszórót 300w-tal, másabb lesz a frekvencia kiemelése, mintha 1ohmon 600w-tal hajtanád meg.
A ládaszorzóról bővebben a tudástárban olvashatsz.

Zenei mérésnél is hasonló a helyzet, ott viszont nem szabad egy 4ohm stabil erősítőt 1ohmra illeszteni, mert állandóan váltakoznak a frekvenciák és 1-16ohmig, vagy épp szélesebb határok között mocoroghatnak. Itt rendszerint tilt az erősítő és/vagy leég. Ami bevált és még a határ, egy 4ohm stabil AB erősítőt 2ohmra kötni. Itt átlagosan a legrosszabb eshetőség a 3-3,5ohm lefelé, amit még sok erősítő elvisel rövid ideig, túlmelegedés nélkül.
A technika választásában segítségedre lehet még a tudástárból az erősítő valós teljesítményére vonatkozó cikk.

Az alapfeltételek nagyjából adottak, most jöhet a ládaépítés.

A ládát nyilván befolyásolja, hogy milyen teljesítményre, hány darab és milyen átmérőjű nyomókra tervezzük. Igen ritka és ügyes az az ember, aki próbálkozások nélkül képes kapásból egy jó ládát csinálni. Aki mégis képes rá, többségében tapasztalatból, szokásokból és berögzült átlag példákból veszi az ötleteket. Irányadásnak jó lehet, de a tökéletestől messze áll.
Mivel versenyzünk, törekedjünk arra, hogy mindenki magának készítse el a ládáját és saját maga kövesse végig az építési folyamatokat! Ha megfelelően dokumentálva van minden, sok apró dologra fény derül.
Frekvenciás mérésnél a célunk az, hogy a kocsinknak legkedvezőbb frekvencián emeljük ki a láda hangolását. Egy példával élve egy Ford Fiesta 57hz környékén emel ki, így a ládát, amit tervezünk erre a frekvenciára ajánlatos hangolni.

A hangolás folyamata egyszerű, de nagyon fárasztó és időigényes. Válasszunk egy viszonylag nagy ládát, aminek a hátlapját úgy készítjük el, hogy tudjuk befelé tolni, így a liter változtatható. Egy 12”-os 700w-os nyomóra kb. 80-85l nettóval kezdhetünk. A láda anyagának használhatunk több dolgot, de átlagosan a sorrend a legrosszabbtól a legjobbig: bútorlap, MDF, rétegelt, keményfa. Ugyebár a hangolás összetevői a ládaliter, a csőhossz, a darabszám, és az átmérő. A meglévő ládát, amennyire csak lehet, ki kell játszani. Ha a cső átmérő adott, pl. egy kategóriában, akkor azon sokat változtatni nem tudunk, de érdemes a lehető legnagyobbat kiválasztani. Viszont a hosszán bőven lehet alakítani.

Fontos kiemelni, hogy reflexcső vagy sliccelés, egyének és ízlések válogatják, mindegyiknek megvan az előnye és a hátránya is. A reflexcső kevesebb litert von el a ládából és könnyebb hangolni, míg a slicc több litert von el és problémás a hangolása, viszont jobb a levegő áramlása, így lineárisabb láda lesz.

Maradjunk egyelőre a csőnél és induljunk el 20-25cm-rel és 2cm-ként csökkentsük a hosszt. Eközben minden egyes csőhossz mellett írjuk fel a mért eredményeket, autótól függően 40-60hz-es tartományban. Ezeket összeírva megkapjuk, hogy adott liternél és adott csőhossznál milyen a görbénk. Következő lépésben csökkenthetjük a litert és indulhat megint a „csöves” játék. Előbb vagy utóbb, de inkább utóbb lesz egy táblázatod, amiből dolgozhatsz. Látni fogod, melyik liter milyen csőhosszal a legoptimálisabb. Ahol a legjobban kiemel a legjobb eredménnyel, bizony ott lesz a te eredményed is.
A zenei átlagmérés is ezen alapszik, viszont ott nem a legjobban kicsúcsosodó eredményt kell elkapni, hanem egy viszonylag lineáris ládát, ahol az eredmény a különböző frekvenciák közt nem mutat lényeges kiugrást vagy csökkenést, így az átlagmérésen a váltakozó frekvenciák mellett is tartós eredményed születhet. Vagy választasz olyan zenét, ami 1-2 frekvencián dolgozik csak és oda emeled ki a hangolást. Ebben az esetben egy zenespecifikus ládád lesz, arra az egy számra. Ilyen számokat versenyen nem nagyon használunk, pont annak elkerülése érdekében, hogy frekvenciás autók ne kerüljenek zenei kategóriákba.

Fontos, nagyon fontos, hogy egyszerre mindig csak egy változtatást eszközölj, és mindig mindent ugyanúgy csinálj, mint az előző tekerésnél, különben a kapott eredmények meg tudnak zavarni. Változtatásnak minősül a láda helye, a hangerő, a potméterek állása, az ülőpozíciód, a külső- belső hőmérséklet, páratartalom, vágási pozíciók, légbefúvás, szellőzők, kasztnimerevítés, szigetelés, stb.

Lehet versenyről versenyre is faragni, vagy van lehetőségetek tőlünk műszert bérelni, így egy reszelés egy napra, vagy akár többre is fillérekből megoldott, és sok munkától, szenvedéstől, kíméled meg magad.

Ha a ládalitert és a csőhangolását eltaláltuk, érdemes kiválasztani a megfelelő pozíciót is a ládának, mozgatni, igazítani, tereptárgyakat, üléseket tologatni, dönteni. De ez megint érdekes játék, hisz ezeknek az elemeknek a mozgatása megint elhangolhatja a ládát és máshogy irányíthatják a hullámokat. De ha a fentiek adottak, már csak tized literekkel és centiméterekkel kell játszanod.

A láda és a pozíció is adott, érdemes megint a ládával foglalkozni. A láda belső íveinek kerekítése (vigyázz litert vonsz el, így utóhangolás kellhet), kilakkozása, esetleg külső festése megint csak jelentős javulást eredményezhet. Akárcsak a cső helyén egy aeroport beépítése is. Ez utóbbi 0,5-0,6dB-es javulást önmagában is képes eredményezni.

A tudás nem ennyi, ne felejtsük el, hogy ez is csak egy csepp a tengerben, ahhoz, hogy sikeres légy még sokat kell tenned érte. Ha bármiben segíthetünk - eszközök vagy termékek - ne habozz írni nekünk!

A fentebb leírt összefüggések bizonyított dolgok, amiket az évek során tanultunk és tapasztaltunk, ezeknek hála sorozatunkban már három bajnoki cím is született és a további években is nagyon szoros küzdelmek várhatóak.

Posted in: Tudástár

Komment írása