Kategóriák
Kezdőlap
MÉLYNYOMÓK ÉS HANGSZÓRÓK BEJÁRATÁSA
Első ránézésre talán szkeptikusak lehetnek néhányan, joggal vagy talán csak tudatlanságból?
Veszteni valód nincs, viszont sokat nyerhetsz ezzel a cselekedettel. Első és legfontosabb leszögezni, hogy minden hifi termék megvételekor kapott garancia levél csak akkor érvényes, ha az elírásoknak megfelelően volt beépítve és használva komponensünk. Ehhez hozzá tartozik, hogy be is kell megfelelően járatni, mivel ez gyártói előírás!
Lássuk a technikai hátterét a dolognak. Ha megveszel egy új mélynyomót, érezhetően merev a membránja, még sprőd. Ha kezedbe veszel egy hasonló már több hónapot használt mélynyomót viszont lágyabb és rugózik. Miért is van ez?
Tudjuk, hogy a hangszóró elektromechanikus szerkezet. Benne van a nevében is, mechanikus, vagyis mozgó alkatrészekből áll.
A hangszórók tekercsét, cséve testét úgynevezett pille vagy pillék tartják központban és húzzák vissza a membránt zéró helyzetbe. Ezek új korukban még nagyon merevek, nincsenek betörve.
A járatás során ezeket a pilléket vagyunk hivatottak betörni. Tévhit miszerint elég párszor odacsavarni neki, azzal csak kárt tehetünk benne. Egy merev pille elég erős ahhoz, hogy akár a ragasztását is felszakítsa, továbbá korlátozza a membránt a kitérésében, ami a tekercs rossz hűtéséhez is vezethet. A hűtés hiányában könnyen előfordulhat, hogy a tekercset védő bevonat vagy a tekercs alatt lévő ragasztó megég és bizony a nyomó hosszú ideig szagos marad. Ezt a jelenséget és a tekercs melegítését rossz ládával és torz jellel is el lehet érni. Ne akarjunk magunknak rosszat!
A membrán peremével is hasonló a helyzet, ez is mozgó alkatrész aminek bizony nem árt ha hajlékonyabbá válik, de ez már nem annyira jelentős mint a pille.
Kicsit áttérve az elektromos részre, bizony a vezetőknek, kábeleknek és tekercseknek sem árt a járatás.
Az elektronoknak is sorba kell rendeződniük, így jobb lesz a vezetőképességük. Tekercsek esetében pedig akár a gerjesztett mágneses tér erőssége is fokozódhat.
A vezetők járatása nagyon komoly SQ rendszereknél szinte közelező cselekvés!
Bejáratás előtti állapothoz képest a hangszóró nagyon jelentős, minőségbeli és hangerőbeli változásokon megy át.
A bejáratásra több bevált módszer is létezhet, erre kettő:
- fokozatosan, egyre nagyobb hangerővel való zenehallgatás: (az idő számszerűsítve nincs, hisz hangszóróként változik) ajánlatos első beépítéskor 40% hangerővel hallgatni a zenét, majd használat függvényében jópár üzemórára rá emelve további 10-20%-al, míg a teljesítményed 80%-át el nem éred. Itt viszont ovatos légy, bizonyosodj meg róla, hogy megfelelően könnyen jár e a membrán, és elkövettél e mindent a megfelelő bejáratás érdekében. Ezek után pár 90-95%-os üzemóra után mehet ami csak belefér!
- állandó szinusz jellel: akár egy szobai erősítőről is, vagy autóban, ez gyorsabb bejáratást eredményez, hisz a hangszóró folyamatos mozgásban van. A fentebb leírt fázisokat lehet követni, viszont jóval gyorsabb lépésekben. Fontos odafigyelni, hogy itt folyamatos terhelést kap a hangszóró így jobban is melegedhet. Ügyeljünk rá, hogy tiszta jellel és csak akkora teljesítménnyel járassuk, amit a gyártó megszabott.
A leírtak után, mindenki értékelje át magában... megér e egy kis macerát míg hangszóróját bejáratja, vagy kockáztatja a meghibásodást és garancia vesztést?
Kapcsolódó posztok
-
10 LEGGYAKORIBB HIBA AUTÓHIFI VÁSÁRLÁSKORAutóhifi vásárlás előtt állsz? Akkor ezt feltétlen olvasd el, mert a végeredmény könnyen egy rosszhangú rendszer lehet.Olvass tovább
-
Posted on:A LÁDA SZORZÓ... MI IS EZ?A DB CUPA topicban felmerült a kérdés, hogy hogyan is befolyásolja a láda az impedanciát, melyre Láncz János "Udo"...Olvass tovább
-
Posted on:ERŐSÍTŐ VÁLASZTÁSI TIPPEKAz erősítő az egyik elengedhetetlen része egy autóhifinek. Mielőtt döntenél, mérlegelj: mire szeretnéd használni a...Olvass tovább
-
Posted on:KONDENZÁTOR VAGY AKKUMULÁTOR?Ez egy örök dilemma az autóhifizésben. Először lássuk mindkettő működését.Olvass tovább
-
Posted on:KÖZÉP-MAGAS HANGSZÓRÓ VÁLASZTÁSI TIPPEKHa szeretnéd lecserélni a gyári hangszóróidat az ajtóban, egyes autótípusoknál a műszerfalban, nem fontos feltétlen...Olvass tovább
Komment írása